- Πενία τέχνας κατεργάζεται
Η οικονομική κρίση και η αύξηση των τιμών των αγαθών έχουν δραματικές επιπτώσεις στη διατροφή του παγκόσμιου πληθυσμού και ιδιαίτερα του οικονομικά πιο αδύναμου. Κι ενώ αναμενόμενο θα ήταν να υπάρξει μείωση βάρους στο πληθυσμό, η παχυσαρκία λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Εύλογο θα ήταν να αναρωτηθούμε γιατί άραγε παρά την οικονομική κρίση στις αναπτυγμένες χώρες ο μέσος όρος του δείκτη μάζας σώματος του πληθυσμού αυξάνεται συνεχώς.
«Οι αυξημένες τιμές των τροφίμων συντελούν στην αύξηση του ποσοστού των παχύσαρκων ενηλίκων και ακόμα περισσότερο των παχύσαρκων παιδιών και εφήβων. Αυτό οφείλεται στη συμπεριφορά του καταναλωτή, ο οποίος στη προσπάθειά του να γεμίσει το καλάθι του με λιγότερα χρήματα αγοράζει φτηνά τρόφιμα που είναι πλούσια σε θερμίδες και λιπαρά. Η παχυσαρκία λόγω υπερσιτισμού έχει τις ίδιες συνέπειες με τον υποσιτισμό και την εξαθλίωση, αφού καμία από τις δύο καταστάσεις δεν αφήνει περιθώριο στον άνθρωπο να απολαύσει τη χαρά της ζωής. Ωστόσο η οικονομική κρίση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπλέον ερέθισμα ώστε να μπορέσουμε και πρακτικά να συμπράξουμε όλοι στη βελτίωση της κατάστασης τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον» εξηγεί η διαιτολόγος-διατροφολόγος Γεωργία Κάμπατζη.
Συμβουλές για αγορές που προστατεύουν το πορτοφόλι και την υγεία
Πώς όμως θα μπορούσε ο καταναλωτής σε καιρό οικονομικής κρίσης να προστατέψει το πορτοφόλι του αλλά και την υγεία του κάνοντας τις σωστές αγορές τροφίμων;
Απάντηση στο ερώτημα αυτό επιχειρεί να δώσει η διαιτολόγος-διατροφολόγος, προϊσταμένη του Τμήματος Διατροφής του Ιατρικού Διαβαλκανικού, Μαρία Κοκκίνου, λέγοντας:
«Η συμπεριφορά των καταναλωτών στο σούπερ μάρκετ έχει μεγάλη σημασία για τη διατροφή τους, το βάρος τους, το βιοτικό τους επίπεδο αλλά και για τη γενικότερη διαχείριση των οικονομικών τους. Ας αναλογιστούμε όλοι τι θα μπορούσε να συμβεί προγραμματίζοντας σωστά τη ζωή μας και τις αγορές μας. Για να μπορέσει ο καταναλωτής να κάνει σωστές επιλογές στις αγορές του και να υιοθετεί σωστή και ισορροπημένη διατροφή, περνώντας ακόμη και μέσα από τα πολυάριθμα ράφια των σούπερ μάρκετ με τους αμέτρητους πειρασμούς και τις μεγάλες προσφορές, και να προστατεύει το πορτοφόλι του, καλό θα ήταν όταν αγοράζει τρόφιμα να ακολουθήσει τις εξής πέντε κατευθύνσεις - στρατηγικές:
1. Να μη πηγαίνει για αγορά τροφίμων πεινασμένος
2. Να αποφασίσει τι είδη θα αγοράσει πριν πάει στο σούπερ μάρκετ
3. Να ετοιμάσει μία λίστα με τα ψώνια της εβδομάδας και να μη ξεφύγει από αυτή
4. Να διαβάσει και να ερμηνεύει σωστά τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων
5. Να κάνει τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ μέρος της εβδομαδιαίας ρουτίνας».
Η διαχείριση των τροφίμων στο σπίτι
Η διαχείριση των οικονομικών και της διατροφής δεν τελειώνει με τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αλλά συνεχίζεται και μέσα στο σπίτι. Η αξιοποίηση όλων των τροφίμων που υπάρχουν στο σπίτι αλλά και του φαγητού που περίσσεψε από την προηγούμενη ημέρα , μπορεί να προστατέψει το πορτοφόλι του καταναλωτή.
«Η νοικοκυρά του σπιτιού καλό θα ήταν να σερβίρει την ανάλογη ποσότητα φαγητού για κάθε μέλος της οικογένειας χωρίς υπερβολές. Όποιος δε χορτάσει μπορεί να ξανασερβιριστεί . Μπορούμε επίσης με μικρά τρικ το φαγητό της προηγούμενης μέρας να το χρησιμοποιήσουμε ως συνοδευτικό στο γεύμα της επόμενης ημέρας. Για παράδειγμα, αν περίσσεψαν λαχανικά ή όσπρια, τα πολτοποιούμε και τα κάνουμε σουφλέ ή ομελέτα στο φούρνο με αυγό και γάλα ή κεφτεδάκια με λίγο αλεύρι και γάλα. Έτσι ενώ θα πετούσαμε τα όσπρια ή τα λαχανικά, τα τρώμε με έναν ευχάριστο τρόπο και την επόμενη ημέρα. Δε πετάμε τίποτα από τα υλικά που έχουμε στο σπίτι π.χ. όταν κάνουμε γεμιστά κολοκυθάκια, τη ψίχα δεν τη πετάμε αλλά τη κάνουμε κολοκυθοκεφτέδες ή τη βάζουμε σε μία ομελέτα. Προς το τέλος της εβδομάδας είναι ώρα για πίτσα με υλικά που περίσσεψαν. Στην αρχαία Ελλάδα έβαζαν πάνω σε στρόγγυλο ψωμί λάδι, κρεμμύδι, σκόρδο , βότανα. Ήταν ένα οικονομικό και εύκολο γεύμα, που έμοιαζε με πίτσα. Σήμερα η πίτσα μπορεί να έχει υλικά όπως κασέρι, πιπεριά, ντομάτα, μανιτάρια ή ότι άλλο υπάρχει στο ψυγείο. Επομένως το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε για την εξοικονόμηση τροφής αλλά και χρημάτων είναι απλά να σκεφτούμε και να βάλουμε τη φαντασία μας να δουλέψει», επισημαίνει η διαιτολόγος-διατροφολόγος, Γιώτα Καρακασίδου.
Τι δείχνουν τα στοιχεία των ερευνών
«Μια διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2010 από την επιστημονική ομάδα «Διατροφή» είχε δείξει πως ένας στους τέσσερις είναι έτοιμος να υποβαθμίσει την ποιότητα των τροφίμων που προμηθεύεται, ακόμα και αν αυτά αφορούν την διατροφή των παιδιών του. Σήμερα, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις, τα αποτελέσματα δύο πρόσφατων ερευνών του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, έδειξαν ότι η ίδια η οικονομική κρίση έχει στρέψει τους Έλληνες στη μεσογειακή διατροφή, δηλαδή το διατροφικό μοντέλο που συστήνουν οι διατροφολόγοι», επισημαίνει η διαιτολόγος-διατροφολόγος μέλος της επιστημονικής ομάδας «Διατροφή», Κική Γούτα.
Επικαλούμενη τα στοιχεία των ερευνών του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών αναφέρει ότι το 65% των Ελλήνων στράφηκαν στη μεσογειακή διατροφή λόγω της κρίσης και ότι το 90% των καταναλωτών έχουν αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, περιορίζοντας την ποσότητα των προϊόντων που αγοράζουν και προσέχοντας τις τιμές τους.
«Οι έρευνες αυτές έδειξαν ότι το γάλα, τα γαλακτοκομικά, το ψωμί, τα λαχανικά και τα φρούτα, που αποτελούν τη βάση της μεσογειακής διατροφής, έχουν μπει, σχεδόν καθημερινά, στο τραπέζι των καταναλωτών, ενώ έχει περιοριστεί σε μία φορά την εβδομάδα η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ψαριών, τηγανητής πατάτας και αναψυκτικών. Το 26,69% των καταναλωτών ψάχνουν τα ίδια προϊόντα με χαμηλότερη τιμή σε άλλα καταστήματα, το 26,31% στρέφονται σε φτηνότερα προϊόντα που παράγει το σούπερ μάρκετ και το 25,16% αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα. Αυτό που έχει παρατηρηθεί και μένει να διερευνηθεί είναι το ποσοστό των ανθρώπων που κόβουν πλέον γεύματα ακόμα και από τα παιδιά τους για να επιβιώσουν. Έχουν αναφερθεί κρούσματα ανθρώπων οι οποίοι έχασαν τις αισθήσεις τους και ειδικότερα παιδιών δημοτικού, γιατί δεν είχαν καταναλώσει τροφή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ακολουθούσαν κάποια δίαιτα. Και όλα αυτά το έτος 2011», καταλήγει η κ.Γούτα.
Εύλογο θα ήταν να αναρωτηθούμε γιατί άραγε παρά την οικονομική κρίση στις αναπτυγμένες χώρες ο μέσος όρος του δείκτη μάζας σώματος του πληθυσμού αυξάνεται συνεχώς.
«Οι αυξημένες τιμές των τροφίμων συντελούν στην αύξηση του ποσοστού των παχύσαρκων ενηλίκων και ακόμα περισσότερο των παχύσαρκων παιδιών και εφήβων. Αυτό οφείλεται στη συμπεριφορά του καταναλωτή, ο οποίος στη προσπάθειά του να γεμίσει το καλάθι του με λιγότερα χρήματα αγοράζει φτηνά τρόφιμα που είναι πλούσια σε θερμίδες και λιπαρά. Η παχυσαρκία λόγω υπερσιτισμού έχει τις ίδιες συνέπειες με τον υποσιτισμό και την εξαθλίωση, αφού καμία από τις δύο καταστάσεις δεν αφήνει περιθώριο στον άνθρωπο να απολαύσει τη χαρά της ζωής. Ωστόσο η οικονομική κρίση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα επιπλέον ερέθισμα ώστε να μπορέσουμε και πρακτικά να συμπράξουμε όλοι στη βελτίωση της κατάστασης τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον» εξηγεί η διαιτολόγος-διατροφολόγος Γεωργία Κάμπατζη.
Συμβουλές για αγορές που προστατεύουν το πορτοφόλι και την υγεία
Πώς όμως θα μπορούσε ο καταναλωτής σε καιρό οικονομικής κρίσης να προστατέψει το πορτοφόλι του αλλά και την υγεία του κάνοντας τις σωστές αγορές τροφίμων;
Απάντηση στο ερώτημα αυτό επιχειρεί να δώσει η διαιτολόγος-διατροφολόγος, προϊσταμένη του Τμήματος Διατροφής του Ιατρικού Διαβαλκανικού, Μαρία Κοκκίνου, λέγοντας:
«Η συμπεριφορά των καταναλωτών στο σούπερ μάρκετ έχει μεγάλη σημασία για τη διατροφή τους, το βάρος τους, το βιοτικό τους επίπεδο αλλά και για τη γενικότερη διαχείριση των οικονομικών τους. Ας αναλογιστούμε όλοι τι θα μπορούσε να συμβεί προγραμματίζοντας σωστά τη ζωή μας και τις αγορές μας. Για να μπορέσει ο καταναλωτής να κάνει σωστές επιλογές στις αγορές του και να υιοθετεί σωστή και ισορροπημένη διατροφή, περνώντας ακόμη και μέσα από τα πολυάριθμα ράφια των σούπερ μάρκετ με τους αμέτρητους πειρασμούς και τις μεγάλες προσφορές, και να προστατεύει το πορτοφόλι του, καλό θα ήταν όταν αγοράζει τρόφιμα να ακολουθήσει τις εξής πέντε κατευθύνσεις - στρατηγικές:
1. Να μη πηγαίνει για αγορά τροφίμων πεινασμένος
2. Να αποφασίσει τι είδη θα αγοράσει πριν πάει στο σούπερ μάρκετ
3. Να ετοιμάσει μία λίστα με τα ψώνια της εβδομάδας και να μη ξεφύγει από αυτή
4. Να διαβάσει και να ερμηνεύει σωστά τη διατροφική ετικέτα των τροφίμων
5. Να κάνει τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ μέρος της εβδομαδιαίας ρουτίνας».
Η διαχείριση των τροφίμων στο σπίτι
Η διαχείριση των οικονομικών και της διατροφής δεν τελειώνει με τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αλλά συνεχίζεται και μέσα στο σπίτι. Η αξιοποίηση όλων των τροφίμων που υπάρχουν στο σπίτι αλλά και του φαγητού που περίσσεψε από την προηγούμενη ημέρα , μπορεί να προστατέψει το πορτοφόλι του καταναλωτή.
«Η νοικοκυρά του σπιτιού καλό θα ήταν να σερβίρει την ανάλογη ποσότητα φαγητού για κάθε μέλος της οικογένειας χωρίς υπερβολές. Όποιος δε χορτάσει μπορεί να ξανασερβιριστεί . Μπορούμε επίσης με μικρά τρικ το φαγητό της προηγούμενης μέρας να το χρησιμοποιήσουμε ως συνοδευτικό στο γεύμα της επόμενης ημέρας. Για παράδειγμα, αν περίσσεψαν λαχανικά ή όσπρια, τα πολτοποιούμε και τα κάνουμε σουφλέ ή ομελέτα στο φούρνο με αυγό και γάλα ή κεφτεδάκια με λίγο αλεύρι και γάλα. Έτσι ενώ θα πετούσαμε τα όσπρια ή τα λαχανικά, τα τρώμε με έναν ευχάριστο τρόπο και την επόμενη ημέρα. Δε πετάμε τίποτα από τα υλικά που έχουμε στο σπίτι π.χ. όταν κάνουμε γεμιστά κολοκυθάκια, τη ψίχα δεν τη πετάμε αλλά τη κάνουμε κολοκυθοκεφτέδες ή τη βάζουμε σε μία ομελέτα. Προς το τέλος της εβδομάδας είναι ώρα για πίτσα με υλικά που περίσσεψαν. Στην αρχαία Ελλάδα έβαζαν πάνω σε στρόγγυλο ψωμί λάδι, κρεμμύδι, σκόρδο , βότανα. Ήταν ένα οικονομικό και εύκολο γεύμα, που έμοιαζε με πίτσα. Σήμερα η πίτσα μπορεί να έχει υλικά όπως κασέρι, πιπεριά, ντομάτα, μανιτάρια ή ότι άλλο υπάρχει στο ψυγείο. Επομένως το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε για την εξοικονόμηση τροφής αλλά και χρημάτων είναι απλά να σκεφτούμε και να βάλουμε τη φαντασία μας να δουλέψει», επισημαίνει η διαιτολόγος-διατροφολόγος, Γιώτα Καρακασίδου.
Τι δείχνουν τα στοιχεία των ερευνών
«Μια διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2010 από την επιστημονική ομάδα «Διατροφή» είχε δείξει πως ένας στους τέσσερις είναι έτοιμος να υποβαθμίσει την ποιότητα των τροφίμων που προμηθεύεται, ακόμα και αν αυτά αφορούν την διατροφή των παιδιών του. Σήμερα, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις, τα αποτελέσματα δύο πρόσφατων ερευνών του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, έδειξαν ότι η ίδια η οικονομική κρίση έχει στρέψει τους Έλληνες στη μεσογειακή διατροφή, δηλαδή το διατροφικό μοντέλο που συστήνουν οι διατροφολόγοι», επισημαίνει η διαιτολόγος-διατροφολόγος μέλος της επιστημονικής ομάδας «Διατροφή», Κική Γούτα.
Επικαλούμενη τα στοιχεία των ερευνών του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών αναφέρει ότι το 65% των Ελλήνων στράφηκαν στη μεσογειακή διατροφή λόγω της κρίσης και ότι το 90% των καταναλωτών έχουν αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, περιορίζοντας την ποσότητα των προϊόντων που αγοράζουν και προσέχοντας τις τιμές τους.
«Οι έρευνες αυτές έδειξαν ότι το γάλα, τα γαλακτοκομικά, το ψωμί, τα λαχανικά και τα φρούτα, που αποτελούν τη βάση της μεσογειακής διατροφής, έχουν μπει, σχεδόν καθημερινά, στο τραπέζι των καταναλωτών, ενώ έχει περιοριστεί σε μία φορά την εβδομάδα η κατανάλωση κόκκινου κρέατος, ψαριών, τηγανητής πατάτας και αναψυκτικών. Το 26,69% των καταναλωτών ψάχνουν τα ίδια προϊόντα με χαμηλότερη τιμή σε άλλα καταστήματα, το 26,31% στρέφονται σε φτηνότερα προϊόντα που παράγει το σούπερ μάρκετ και το 25,16% αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα. Αυτό που έχει παρατηρηθεί και μένει να διερευνηθεί είναι το ποσοστό των ανθρώπων που κόβουν πλέον γεύματα ακόμα και από τα παιδιά τους για να επιβιώσουν. Έχουν αναφερθεί κρούσματα ανθρώπων οι οποίοι έχασαν τις αισθήσεις τους και ειδικότερα παιδιών δημοτικού, γιατί δεν είχαν καταναλώσει τροφή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως ακολουθούσαν κάποια δίαιτα. Και όλα αυτά το έτος 2011», καταλήγει η κ.Γούτα.
health.in.gr, ΑΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου